موضوع: "آیت الله خوشوقت "
رفتار با گدا
جمعه 96/08/12
س1: در برخورد با گدایان خیابانی که گاهی چند بار هم در روز پیش میآید و انسان نمیداند اینها واقعاً فقیر هستند چه کار کنیم ؟
ج: لازم نیست به آنها کمک کنی، مگر آن جایی که خطر آبروریزی باشد آنوقت مجبور هستی کمک کنی. مثلاً اگر پول ندهی فحش میدهد اینجوری. چون فرمودهاند: « خَيْرُ مَا بَذَلْتَ مِنْ مَالِكَ مَا وَقَيْتَ بِهِ عِرْضَكَ »[1] یعنی بهترین پولی که خرج میکنی آن است که در راه حفظ آبرو است. بعضی ها بدزبان هستند، بد دهان هستند، فحش میدهند. نقل میکنند در زمان مرحوم شیخ جعفر کاشف الغطاء رحمه الله هم فقیر زیاد بود، سر نماز میآمدند تَکَدِّی میکردند. یک روز یک گدایی آمد؛ مردم کمک کرده بودند دیگر به این گدا چیزی نرسید، آن گدا آب دهان به محاسن شیخ انداخت. شیخ راه افتاد در صفوف نماز و گفت: هر کسی آبروی من را می خواهد کمک کند. پول جمع کرد به او داد. موارد آبرو استثناء است، امّا در حال عادی چیزی ندهید. اگر به اینها بدهید آنوقت دیگران هم تشویق میشوند که بیایند گدایی کنند و این حرفه را انتخاب میکنند، اما اگر خطر آبروریزی بود چاره ای نیست، به اندازه حفظ آبرو به این روایت عمل کنیم « خَيْرُ مَا بَذَلْتَ…».
س2: گاهی انسان را به حضرت زهرا سلام الله علیها قسم میدهند که یک کمکی بکنید؟
ج: نه، منظور این است که به شما توهین نشود. همین، اگر به شما بناست توهین شود پول به او بده او را لال کند، إقطَع لِسانَه.
س3: گاهی او توهین نمیکند ولی اطرافیان که میبینند قضاوت بد میکنند میگویند مثلاً چرا روحانی به او کمک نکرد؟
ج: اگر دیدی یک همچنین موردی هم هست آن را هم چیزی بده، چون اینها هم نظر بد به شما بکنند مصداق همان است.
آیت الله خوشوقت
منبع : کتاب بحارالأنوار جلد43 ص 358
امتحان عام خداوند
شنبه 96/06/25
امتحان (توسط خدا) هم حتمی است. منتهی امروز نشد فردا، فردا نشد پس فردا، حتماً امتحان میشویم[1]. خودِ خدا گفته ما امتحان میکنیم. فردی از امیرالمؤمنین صلوات الله و سلامه علیه سؤال کرد که آقا کاری کنید که من مورد امتحان قرار نگیرم، حضرت فرمودند: نمیشود، خدا گفته است: حتماً امتحان میکنم، دعا کن موقعی که امتحان کرد زمین نخوری.
خدا در قرآن آیه فرستاده است که ما حتماً امتحان میکنیم. ما خیال میکنیم امتحان این است که مثلاً پنجاه سال که گذشت یک مشکلی پیش بیاید، این امتحان است. نه؛ هر روز امتحان هست. وقت نماز میرسد باید نماز بخوانی، نخوانی امتحان است. وقت روزه است باید روزه بگیری، نگیری امتحان است. در خیابان چشمت به زن نامحرم میافتد نگاه نکنی امتحان است، نگاه بکنی هم امتحان است. تمام احکام و تکالیفی که برای انسان پیش میآید، امتحان و آزمایش است. اگر طبق دستور وظیفه را انجام دادی موفق میشوی و الّا زمین میخوری. منتهی گاه گاهی هم یک امتحانهای درشتی پیش میآید، گاه گاهی، این امتحان هر روزی است، پیشآمد واجبات و پیشآمد محرّمات هر دو امتحان دائمی و مستمر است. گاهی هم امتحاناتی میآید مثلاً اوضاع عوض میشود، خدای نکرده حکومت آمریکایی میشود، عمامهها را میخواهند بردارند، دیگر روضه خوانی و منبر و تبلیغات هم ممنوع میشود، آنوقت شما میخواهید چه کار کنید؟!
منابع :
[1] سوره مبارکه كهف آیه 7
آیت الله خوشوقت
امتحانات خاص خداوند
شنبه 96/06/25
(امتحانات درشت) برای هر انسان مناسب با همان انسان(است). خُب کسانی که اهل علم نیستند هیچوقت خیلی از امتحانات برایشان پیش نمیآید، (او) اهل علم نیست، امّا برای اهل علم یک امتحاناتی پیش میآید که باید حواسشان جمع باشد. برای پولدارها یک امتحانات مخصوصی پیش میآید که برای فقرا پیش نمیآید. برای فقیر هم یک امتحانی پیش میآید که برای دیگران نمیآید. هر کسی متناسب با خودش گاهی از آن امتحانات درشت (برایش) پیش میآید. امّا انجام واجب و ترک حرام همیشه هست. این امتحانات دائمی است.
فرق عُجب و کِبر و تَکَبُّر چیست؟
شنبه 96/06/25
س1: فرق عُجب و کِبر و تَکَبُّر چیست؟
ج: تَکَبُّر باور است، من (باور دارم) بهتر از آن (فرد) هستم، امّا عُجب این است که آدم از کارهای خوبِ خودش خوشش بیاید. عُجب حرام نیست امّا تکبّر از گناهان کبیره است. اشکال عُجب این است که آدم را از حرکت باز میدارد، وقتی از خودش خوشش آمد دیگر سعی نمیکند جلو برود، متوقف میشود ولی تَکَبُّر فی نفسه حرام است.
س2: کِبر هم با تَکَبُّر فرق دارد؟
ج: هر دویش یکی است دیگر، کبر منشأ تکبّر است.
س3: فَخر چطور؟
ج: آدم به کارهای خیرش فخر فروشی کند. من چنین کردم، من چنان کردم، اینها خوب نیست.
آیت الله خوشوقت