نماز در بهائیت
مهمترین عبادت و بالاترین عملی که به منظور اظهار خضوع و خشوع و بندگی در مقابل جلال و عظمت پروردگار جهان انجام داده می شود، نماز است.
نمازی که پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) در مورد آن فرمود: نقش نمازهاى پنج گانه براى امت من، همانند نهر آب زلالى است که از مقابل خانه آنان مى گذرد، اگر کسى روزانه پنج بار در این نهر شست و شو کند، آیا به گمان شما باز هم بر بدن او آلودگى و پلیدى خواهد ماند؟.[1]
و واقعاً حیرت آور است که هنوز ترتیب و خصوصیات آن در مسلک “باب” و “بهاء” معین نشده است.
“سیّد باب” در اولین مرتبه در “بیان” گفت: اول نمازی که وضع شد، نماز ظهر بود؛ و کلّ آن بعدد واحد (19) وضع شده تا آنکه هر یکی در جنّتی باشد در اطاعت حقّ… و در سه رکعت آن توحید ذات کن و در چهار رکعت بعد توحید صفات و در شش رکعت بعد توحید افعال و در شش رکعت بعد توحید عبادت … .[2]
(شهد الله انّه لا اله الا هو له الخلق و الامر یحیی و یمیت و ثمّ یمیت و یحیی و انّه هو حیّ لا یموت فی قبضته ملکوت کلّ شیء یخلق ما یشاء بامره انّه کان علی کلّ شیء قدیر) در یکی از ابواب بیان حقیقت نماز تشریح شده است که مقصود خواندن اوراد و اذکار نیست؛ بلکه صرف توجه به خداوند باید کرد.[3]
به همین جهت، “میرزابهاء” نماز دیگری (البته با تخفیف) در کتاب “اقدس” از آسمان نازل کرد!
درآنجا که می گوید: (قد کتب علیکم الصلوة تسع رکعات لله منزل الآیات حین الزوال و البکور و الآصال و عفونا عدّة اخری امراً فی کتاب الله) نوشته شده است برای شما نماز، که نه رکعت است و برای خدا بجا آورید در هنگام زوال و صبح و شام و بخشیدم رکعتهای دیگر را.[4]
جالب اینکه این نماز نیز تا امروز خصوصیات و آداب و کیفیّات آن معلوم نشده و هنوز به مرحله ی عمل و اجرا گذاشته نشده است.
صفحات: 1· 2
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط طلبه میناب در 1394/11/03 ساعت 11:36:00 ق.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |