موضوع: "کیفیت نماز شب"

کیفیت نماز شب

​كيفيت نماز شب 

نماز شب يازده ركعت است، به اين ترتيب: 

چهار نماز دو ركعتي مانند نماز صبح خوانده مي‌شود به نيّت نافله شب. 

دو ركعت نماز شفع كه بهتر است در ركعت اول بعد از حمد سوره ناس و در ركعت دوم بعد از حمد سوره فلق خوانده شود. 

يك ركعت نماز وتر كه بعد از حمد سه مرتبه سوره توحيد و يك مرتبه سوره فلق و يك مرتبه سوره ناس خوانده مي‌شود. البتّه مي‌توان يك سوره تنها هم خواند. 

سپس در قنوت، حاجات را از خداوند درخواست مي‌كند و در پايان براي چهل مؤمن دعا و طلب مغفرت مي‌شود. (افراد زنده را نيز مي‌توان دعا كرد). پس از دعا و طلب مغفرت، هفتاد مرتبه: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّي وَأَتُوبُ إِلَيْهِ». سپس هفت مرتبه: «هذا مَقامُ العآئِذِ بِكَ مِنَ النّارِ». در پايان سيصد مرتبه ذكر «اَلعَفْو» را تكرار كرده و بعد از آن با گفتن: «رَبِّ اغْفِرْ لِي وَارْحَمْنِي وَتُبْ عَلَيَّ إِنَّكَ أَنْتَ التَّوّابُ الرَّحِيمُ» قنوت تمام شده و نماز ادامه پيدا مي‌كند. بهتر است اين دعاها را با حالت گريه و تضرّع بگويد و آن را طول بدهد. 

گفته شد در قنوت نماز وتر براي چهل مؤمن درخواست دعا و استغفار كنيم، كه اگر كسي براي چهل مؤمن دعا كند، دعا براي خودش نيز زودتر به اجابت مي‌رسد. بهتر است براي كساني درخواست مغفرت كنيم كه از نزديك ترين انسان‌ها به ما باشند، مانند پدر و مادر، پدربزرگ و مادربزرگ، خواهر 

و برادر، همسر و فرزندان، استاد و همسايه، علما و صلحا، بزرگان و مراجع تقليد و ذوي الحقوق (كساني كه حقّي به گردن ما دارند).

منبع:دیده شده در کتاب نماز شب ، انتشارات مسجد مقدس جمکران ص4/5