موضوع: "ماه رجب"

به کار انداختن برف پاکن معنوی استغفار  در ماه رجب 

​ برف پاک کن ماشین

استغفاری که در ماه رجب به آن سفارش شده، مانند برف پاک کن اتومبیل در هنگام بارندگی است که ماشین های جلوئی آب و گل را بر شیشه ماشین می پاشند و انسان برف پاک کن را روشن میکند تا دیدش به جاده عادی و روشن و بی خطا باشد.

 در جاده زندگی نیز، روح انسان همانند راننده و بدن او، همانند ماشین است و تمام اعمال ریز و درشت او مانند حرکات یک راننده باید مطابق با قوانین راهنمایی و رانندگی الهی یعنی مجموعه دستورات و احکام دین باشد که با اندکی غفلت، حوادث مرگباری (گناهان مختلف دست و زبان و چشم و گوش و قلب) برای روح پیش می آید و حتی در یک لحظه ممکن است انسان به دره مرگ( کفر به خدا) سقوط کند و دچار هلاکت و مرگ روحی شود که نشانه این مرگ، عدم تأثیر سخن خدا و پیامبران الهی بر انسان و روگردانی او از خدا است. 
از این رو، هم اعمال نادرست دیگران و هم اعمال و افکار جاهلانه خود انسان باعث کورشدن دید به جاده بندگی و بروز لغزشها در آن می شود که باید این گونه عمل کرد: 

١. تسلیم کردن قلب در برابر آنچه حق است و کنار گذاشتن خواسته های نفسانی که تسلیم شدن در برابر حق را از انسان می گیرد؛

۲-تصمیم جدی بر جبران خطاها و طلب بخشش از خداوند؛

٣-بکار انداختن برف پاک کن معنوی استغفار، 

با انجام این مراحل، دید انسان به جاده مستقیم الهی، یعنی معرفت امام و اطاعت از امام باز می شود و انسان در صراط مستقیم الهی به پیش می رود .
منبع:مجله منتظران،حجت الاسلام علیرضا نعمتی،ش۷۲ ص ۳۹

باطن  نورانی ماه رجب 

​‌  باطن نورانی ماه رجب

ماه رجب ماه معرفت و شروع و تداوم زندگی با امام زمان علیه السلام است که زندگی با پاكان عالم ( اهلبیت علیه السلام ) پاکی می طلبد، 
پاکی ظاهر و پاکی باطن، 
که پاکی ظاهر با استغفار و پاکی باطن با معرفت نورانی امام علیه السلام و تسلیم شدن قلب در برابر او بدست می آید.
این است باطن نورانی ماه رجب
 ماه رجب بر شما عزیزان مبارک

سه نکته به مناسبت آغاز ماه مبارک رجب

سه نکته به مناسبت آغاز ماه رجب

نکته اول: عارف بزرگ مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در کتاب شریف المراقبات، در خصوص مقدم داشتن “عبادت” بر “تحصیل علم” در سه ماه مبارک رجب و شعبان و رمضان می فرماید:
« از دیگر مراقبتها در این ماه (رجب) این است که سالک معنى ماه حرام را بداند تا مواظب تمام کارها و حالتها و حتى امورى که وارد قلبش مى شود باشد.

و بداند که سه ماه رجب ، شعبان و رمضان ماه عبادت است. بنابراین سزاوار است طالبان علم در آن ماه ها عبادت را مقدم بر تحصیل علم نمایند؛ گر چه تحصیل علم نیز از برترین عبادتهاست. »
نکته دوم اینکه به فرموده بزرگان: « ماه رجب، ماه کشت و کار معنویست؛ و ماه شعبان، ماه داشت و نگه داریست؛ و ماه رمضان، ماه برداشت محصولات معنوی است. » لذا برای بهره بردن در ماه رمضان، باید مراقبه را از ماه رجب آغاز نمود.
نکته سوم هم اینکه به فرموده بزرگان، بسیار مناسب است قبل از ورود به ماه رجب یا در اولین فرصت ممکن در ماه رجب، غسل توبه و نماز توبه با دستور خاصش - که در مفاتیح در اعمال ماه ذی القعده، با عنوان “نماز روز یکشنبه” ذکر شده است - بجا آورده شود.