آرشیو برای: "اردیبهشت 1397"

محبوب ترین کارها نزد خداوند

    عبدالله بن مسعود می گوید: از رسول خدا  صلی الله علیه و اله و سلم پرسیدم محبوب ترین کارها نزد خدا چیست؟ حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: نماز در وقت خودش؛ پرسیدم بعد از آن چیست؟ فرمود نیکی به پدر و مادر ؛  سپس پرسیدم بعد از آن چیست؟ حضرت… بیشتر »

بریدن از نماز زمینه گرایش به مفاسد 

​بریدن از نماز، زمینه گرایش به مفاسد  «فخلف من بعدهم خلف اضاعوا الصلوة واتّبعوا الشهوات» [۲]   پس از انبیا گروهی جانشین آنها شدند که نماز را ضایع کردند و از شهوات پیروی نمودند.   این آیه، ابتدا ضایع شدن نماز را مطرح کرده و سپس… بیشتر »

رابطه  نماز و توحید بسیار نزدیک است 

​نماز و توحید   «انّنی انا اللَّه لااله الاّ انا فاعبدنی واقم الصلوة لذکری» [۱]   رابطه نماز و توحید بسیار نزدیک است، توحید ما را به سوی نماز می‌کشاند و نماز روح توحید ما را زنده می‌کند. نماز با تکبیر آغاز می‌شود و در هر رکعت بعد از… بیشتر »

نماز جنگ با شیطان است 

همه ما با کلمه محراب آشنا هستیم، این کلمه در قرآن نیز درباره محلّ نماز زکریّاعلیه السلام آمده است. «هو قائم یصلّی فی المحراب» [۱]   محراب در لغت یعنی محلّ حرب وجنگ، پس نماز وحضور در محرابِ عبادت، قیام برای جنگ با ابلیس است.   اگر… بیشتر »

نماز و راه مستقیم

 ما در هر نماز با گفتن «اهدنا الصرط المستقیم» از خداوند راه مستقیم را می‌خواهیم.   انسان هر لحظه فکر تازه ای دارد، دوستان و دشمنان، نزدیکان و بیگانگان، طاغوت‌ها و وسوسه گران وشیاطین نیز با تلقین و تشویق و تهدید و تبلیغ، برای انسان طرح… بیشتر »

مردم نسبت به رستاخیز و معاد چند دسته هستند 

​۳۰- نماز و قیامت   مردم نسبت به رستاخیز و معاد، چند دسته هستند:   ۱- گروهی به قیامت شک دارند: «ان کنتم فی ریب من البعث» [۲]   ۲- گروهی به قیامت گمان دارند: «یظنّون انّهم ملاقوا اللَّه» [۳]   ۳- گروهی به قیامت… بیشتر »

نماز بهترین نوع شکر گزاری است 

یکی از اسرار نماز، تشکّر از ولی نعمت است، قرآن می‌فرماید: «واعبدوا ربّکم الّذی خلقکم والّذین من قبلکم» [۱]   عبادت کنید پروردگاری را که شما و نیاکان شما را آفرید، هستی شما و همه از اوست.   در سوره کوثر می‌خوانیم: «انّا اعطیناک الکوثر… بیشتر »

نماز یاد خداست

خداوند به حضرت موسی می‌فرماید: «اقم الصلوة لذکری» [۴] برای یاد من نماز به پا دار.   نماز، ذکری است زبانی وقلبی، با روشی مخصوص و شیوه ای ابتکاری که اعضای بدن از موی سر تا نوک پا در آن نقش دارند. هنگام وضو، هم روی سر را مسح می‌کنیم و هم روی پا… بیشتر »

نماز وسیله آزمایش  خود 

در حدیث می‌خوانیم که هر کس می‌خواهد بداند مقام و ارزش او نزد خداوند چگونه است، ببیند که خداوند نزد او چه مقامی دارد. [۲] اگر اذان نماز نزد تو بزرگ و محترم بود، تو نیز نزد خداوند احترام داری و اگر نسبت به انجام فرمان او بی تفاوت بودی، مقام و ارزشی نزد او… بیشتر »

نماز اولین سوال روز قیامت

​در حدیث می‌خوانیم اوّلین چیزی که در قیامت مورد سؤال و حساب قرار می‌گیرد نماز است. [۳]   آری، اوّلین واجب بر هر مکلّفی قبل از روزه و خمس و زکات و حج و… نماز است و طبیعی است که در قیامت نیز در اوّلین فرصت، از اوّلین تکلیف سؤال شود.… بیشتر »

نماز اولین کلام و آخرین وصیت

در بعضی روایات می‌خوانیم که نماز، هم اوّلین سفارش انبیا بوده [۳] و هم آخرین وصیّت اولیا. [۴]   در تاریخ زندگی امام صادق آمده است که حضرت در آخرین لحظه‌های عمر مبارک خود چشم باز کرده و فرمود: تمام بستگانم را جمع کنید و سپس فرمود: … بیشتر »

نماز کلید قبولی تمام عبادات

 در اهمیّت نماز، همین بس که در روایات می‌خوانیم: اگر نماز، قبول شود، عبادات دیگر هم قبول می‌شود، ولی اگر نماز مردود شود، کارهای دیگر هم ردّ خواهد شد. [۲]   پیوند پذیرش عبادات دیگر به قبولی نماز، نقش کلیدی آن را نشان می‌دهد. … بیشتر »

ترک نماز و دوزخ

در قیامت بارها میان اهل بهشت و اهل دوزخ گفتگو رخ می‌دهد که قرآن برخی از آنها را بیان فرموده است. در یکی از آن صحنه ها، اهل بهشت از مجرمان می‌پرسند: چه عاملی شما را به دوزخ روانه کرد؟ آنها چهار عامل را می‌شمرند، که اوّلین آنها پایبند نبودن به نماز است:… بیشتر »

نماز جهاد شهادت

 بعضی برای اقامه نماز کتک‌ها خوردند، مثل انقلابیون در زندان شاه و اسرا.   بعضی تیر خوردند مثل زُهیر که روزعاشورا جلو امام حسین ایستاد تا امام نمازش را بخواند.   بعضی در راه نماز شهید شدند، مثل شهدای محراب: آیة اللَّه اشرفی… بیشتر »

دعوت عملی به نماز 

امر به معروف و دعوت به سوی حقّ، یکی از وظایف هر مسلمانی است و نماز بهترین معروف و کار نیک است.   این دعوت، هم با زبان می‌شود و هم با عمل. اگر چهره‌های بارز در صف اوّل قرار گیرند، اگر مردم هنگام رفتن به مسجد لباس خوب و بوی خوش مصرف کنند و اگر… بیشتر »

۲۰- نماز در حکومت علوی 

نماز در حکومت علوی   حضرت علی علیه السلام به مالک اشتر می‌فرماید: «واجعل افضل اوقاتک للصلوة» [۳] بهترین وقت خودت را برای نماز قرار بده.   و بدان ارزش تمام کارهای تو تابع نماز تو است:   «واعلم انّ جمیع اعمالک تبع لصلوتک»… بیشتر »

توجه به نماز در خانواده

​«وامر اهلک بالصلوة واصطبر علیها» [۲]   اوّلین مسئولیّت انسان بعد از خودش، خانواده اوست، ولی از آنجا که همسر وفرزند انسان گاهی سرسختی نشان می‌دهند، انسان باید استقامت کند وبه شیوه‌های مختلف آنان را به سوی دین و نماز دعوت کند، نه آنکه اگر چند… بیشتر »

نذر برای نماز

​۱۸- نذر برای نماز   بعضی فرزند خود را نذر خدمت در مسجد می‌کنند. مادر مریم گفت:  ص: ۱۱  «نَذرتُ لک ما فی بَطنی مُحرّراً» [۱]   خدایا! من نذر کردم که فرزندم را برای خدمت در بیت المقدّس از هر کار معاف و آزادش کنم تا با فراغت… بیشتر »

نماز و مردم 

​۱۷- مردم و نماز  یکصد و چهارده نکته درباره نماز » مردم و نماز   با همه اهمیّتی که نماز در نزد خداوند و اولیا دارد، امّا برخورد مردم با آن متفاوت است:   الف: عدّه ای ایمان ندارند ونماز نمی خوانند: «فلا صدّق و لاصلّی» [۱] … بیشتر »

 نماز، مقدّم بر کسب وکار 

​۱۶- نماز، مقدّم بر کسب وکار  یکصد و چهارده نکته درباره نماز » نماز، مقدّم بر کسب وکار   «رجال لا تلهیهم تجارة ولا بیع عن ذکر اللّه» [۴]   قرآن از کسانی که هنگام اذان، کار و کسب را رها می‌کنند ستایش کرده است.   به خصوص… بیشتر »

نماز، اوّلین واجب بعد از ایمان

نماز، اوّلین واجب بعد از ایمان  یکصد و چهارده نکته درباره نماز » نماز، اوّلین واجب بعد از ایمان   «الّذین یؤمنون بالغیب و یقیمون الصلوة» [۳]   در ابتدای قرآن و آغاز سوره بقره، بعد از ایمان به غیب که شامل ایمان به خداوند و معاد و… بیشتر »