آرشیو برای: "شهریور 1396"

امتحان عام خداوند 

امتحان (توسط خدا) هم حتمی است. منتهی امروز نشد فردا، فردا نشد پس فردا، حتماً امتحان می­شویم[1]. خودِ خدا گفته ما امتحان می­کنیم. فردی از امیرالمؤمنین صلوات الله و سلامه علیه سؤال کرد که آقا کاری کنید که من مورد امتحان قرار نگیرم، حضرت فرمودند: نمی­شود،… بیشتر »

امتحانات خاص خداوند

(امتحانات درشت) برای هر انسان مناسب با همان انسان(است). خُب کسانی که اهل علم نیستند هیچ­وقت خیلی از امتحانات برایشان پیش نمی­آید، (او) اهل علم نیست، امّا برای اهل علم یک امتحاناتی پیش می­آید که باید حواسشان جمع باشد. برای پولدارها یک امتحانات مخصوصی پیش… بیشتر »

معنای اخلاص

اگر برای خاطر خدا انجام بدهی خالص است. اگر برای غیرخدا انجام بدهی ناخالصی دارد. مُخلِص هم به کسی می­گویند که آن ناخالصی ها را بیرون بریزد و عبادت را فقط برای خدا انجام دهد. این را إخلاص می­گویند. امیرالمؤمنین علیه الصلاة و السلام فرمودند: « وَ… بیشتر »

فرق عُجب و کِبر و تَکَبُّر چیست؟

س1: فرق عُجب و کِبر و تَکَبُّر چیست؟ ج: تَکَبُّر باور است، من (باور دارم) بهتر از آن (فرد) هستم، امّا عُجب این است که آدم از کارهای خوبِ خودش خوشش بیاید. عُجب حرام نیست امّا تکبّر از گناهان کبیره است. اشکال عُجب این است که آدم را از حرکت باز می­دارد،… بیشتر »

راه کنترل غضب

آدم که عصبانی می­­ شود نه خدا سرش میشود، نه دین و نه عقل؛ هر کاری که دلش بخواهد می­کند. بعد که عقلش سر جایش آمد پشیمان می­ شود.در حالت غضب نه باید حرف زد و نه باید کاری کرد. چون حرف بزنیم گناه می­کنیم و اگر کاری هم بکنیم گناه می‌شود. وقتی غضب از بین رفت… بیشتر »

اولین پله شروع حرکت بندگی

همه بايد تابع يك صراط باشند، آن هم در برابر فرمان خدا مطيع باشيم؛ يعني واجبات خدا را انجام بدهيم محرمات را ترك کنیم. اين اولين پله شروع حركت بندگي است، که در صورت استمرار آن خيلي كار از آن برمي­آید؛ فقط شروع کردن نه، ادامه­اش؛ چون هر روز كه ما اطاعت… بیشتر »

در جوانی پاک بودن شیوه ی پیغمبری است

پیغمبر اکرم از جوانی از صحابه‌ی خودشان خوششان آمد و برای او دعائی کردند و فرمودند: «اللّهمّ امتعه بشبابه»؛(۱) یعنی پروردگارا ! او را از جوانیِ خود متمتع کن، بهره‌مند کن. معلوم میشود همه‌ی جوانان از جوانیِ خود بهره‌مند نمیشوند که پیغمبر برای این جوان… بیشتر »

اخلاق انسانی 

اخلاق انسانى براى هر انسانى روح دیندارى او است: بُعِثتُ لِاُتَمِّمَ مَکارِمَ الاَخلاق؛(۱) مکارم اخلاق یعنى همین، یعنى انسان صبور باشد، متین باشد، باانصاف باشد، خوش ذات باشد، نسبت به مردم خیرخواه باشد، خدوم باشد، اهل کار باشد، مبتکر باشد، پیشرو باشد،… بیشتر »

مراحل مختلف ذکر و یاد الهی 

مراحل مختلف ذکر و یاد الهی ذکر و یاد الهی، مراحلی دارد. ما، آدمها همه در یک حد و در یک مرحله که نیستیم؛ رتبه‌ی ماها مختلف است. بعضیها از لحاظ روحی در درجات بالا هستند؛ مثل اولیاء و انبیاء و صالحین و اهل دل و اهل معنا. بعضی هم هستند مثل امثال بنده و ماها… بیشتر »

احتیاج همه انسان ها به استغفار 

احتیاج همه انسان ها به استغفار [یادآوری توبه و استغفار به مناسبت نزدیکی لیالی مبارکه‌ی قدر] عزیزان من؛ برادران و خواهران! قدم اوّل، طلب مغفرت کردن از خدای متعال و به خدا بازگشتن است. توبه، یعنی به سوی خدا برگردیم. هر جا که شما باشید، در هر حدّی از کمال… بیشتر »

جدایی از تقوا موجب فریفته شدن شهوات

جدایی از تقوا موجب فریفته شدن شهوات در ابتدای عرایضم روایتی از امیرالمؤمنین، علیه‌السّلام، خواندم که می‌فرماید: آن کسی که از تقوا جدا شود، «اغری باللّذات و الشهوات.» لذّتها و شهوتها فریبش می‌دهند؛ اغراء می‌کنند. «و وقع فی تیه سیّئات.» (۱) و در حیرت و… بیشتر »

اقرار به گناه، یکی از راه‌های تقرب به پروردگار

اقرار به گناه، یکی از راه‌های تقرب به پروردگار اگر انسان متوجه ضعفهای خود و کمبودهای کار خود و عیوب خود نبود، عقب خواهد ماند. یکی از فوائد مسابقه این است دیگر. در مسابقه چون یک رقیب بغل دست انسان هست، آدم کمبود خودش را میفهمد؛ والّا وقتی خود انسان… بیشتر »

دعا؛ تعالی‌دهنده روح انسان

دعا؛ تعالی‌دهنده روح انسان دعا، یک نعمت است و فرصت دعا کردن، یک نعمت است. در وصیت امیرالمؤمنین (علیه‌الصّلاة و السّلام) به امام حسن مجتبی(علیه‌السّلام) این معنا وارد شده است: «اعلم انّ الّذی بیده خزائن ملکوت الدّنیا والاخرة قد اذن لدعائک و تکفّل… بیشتر »

خوشرویی سبب جلب محبت افراد

خوشرویی سبب جلب محبت افراد من مواعظ علی‌علیه السلام:إنّ أحسن ما یألف به الناس قلوب اودّائهم ونفوا به الضّغن عن قلوب أعدائهم حسن البشر عند لقائهم والتفقد فی غیبتهم والبشاشة بهم عند حضورهم. (۱) خوش‌رویی و خوش‌برخوردی، سبب جلب محبت افراد و تألیف قلوب است.… بیشتر »

تهذیب نفس راه رسیدن به لقاءالله

تهذیب نفس راه رسیدن به لقاءالله بحثِ لقاءاللَّه و ملاقات با خداست. هدف آفرینش بشر و هدفِ «انّک کادحٌ الی ربّک کدحاً»(۱) - همه‌ی این تلاشها و زحمتها - همین است که «فملاقیه»: ملاقات کند. اگر کسی موطّن در لقاءاللَّه است و بر لقاءاللَّه توطین نفس کرده است،… بیشتر »

هدف زندگی

زندگی یک کاروان طولانی است که منازل و مراحلی دارد، هدف والایی نیز دارد. هدف انسان در زندگی باید این باشد که از وجود خود و موجودات پیرامونش برای تکامل معنوی و نفسانی استفاده نماید. آیت الله خامنه‌ای  بیشتر »

در همه حال خدا را فراموش نکنید

حاج احمد انصاری می گوید : پدرم خیلی تأکید می کردند که در همه حال خدا را فراموش نکنید. می گفتند : بدانید پدرومادر و قوم و خویش، اینها تا یک مدتی هستند ولی برای آن کسی باشید که از نظر زمان و مکان نامحدود است. هرچه اخلاصتان به او بیشتر باشد، گره گشای… بیشتر »

سیره و سبک زندگانی آیت الله بهجت قدس سره

‍ کوتاه‌نوشته‌ای از سیره و سبک زندگانی آیت‌الله بهجت قدس‌سره: هر سال تابستان‌ها می‌آمد مشهد. در حرم همراهش شده بودم. ایستاده زیارت می‌کرد. من اما بعد از مدتی خسته می‌شدم. این‌پاوآن‌پا می‌کردم.  بیشتر که خسته می‌شدم، می‌نشستم. باز از نشستن خسته… بیشتر »

آثار صدقه

آثار دنیوی صدقه: . 1- پاک شدن مال 2-سلامت بدن 3-شفای مریضان 4-شاد کردن دلها 5-ازدیاد اموال آیت الله مجتهدی  بیشتر »

پاک کردن دل

روزی در حرم امام رضا (ع) جوانی نزد من آمد و پرسید: - اگر بخواهم زنگار دلم را پاک کنم باید چه کنم؟ . . از این جوان و سوالی که پرسید خیلی خوشم آمد .به او گفتم برای پاک کردن دلت چند راه ساده وجود دارد : - اول اینکه از قرائت قرآن مخصوصاً سحرها غفلت نکن. -… بیشتر »

سلام بر اباعبدالله علیه السلام

مرحوم آقا میگفتند : .اقامه که میگویید، قبل از گفتن الله اکبر ، یه سلام به امام حسین ( ع ) بدهید . این نمازتان خیلی عالی میشود… < صلی الله علیک یا اباعبدالله > . < السلام علیک یا اباعبد الله حسین > آیت الله مجتهدی  بیشتر »

سخن چینی

آیت الله احمد مجتهدی تهرانی رحمت الله عليه : - سخن چین بدبخت هیزم کش است سخن چینی گناه خیلی عجیب و بدی است. حالا کسی عصبانی شده و پشت سر کسی حرف بدی زده است، شما نباید این حرف را انتقال بدهی. باید ساکت باشی و چیزی نگویی. میان دو کس جنگ، چون آتش است آیت… بیشتر »

بگردید و خودتان را پیدا کنید 

بگردید و خودتان را پیدا کنید بگردید و خودتان را پیدا کنید. اگر احتمال بدهید انگشتر عقیق تان در سطل زباله گم شده باشد، چقدر در خاک و زباله ها می گردید تا انگشترتان را پیدا کنید؟ خودتان را هم همین طور بگردید و پیدا کنید. شما جواهر هستید. روایت است که می… بیشتر »

خوف

مرحوم آقا میفرمودند :گذشته و آینده ی خود خوف داشته باشیم . . «اِنَّ المؤمن لایُصبح الّا خائِفاً» “مؤمن صبح نمی کند مگر در حال ترس” نماز شب می خوانی، آدم خوبی هستی، نماز جماعت می خوانی، خمس می دهی، مکه هم رفتی، همه کارهایت را انجام دادی،… بیشتر »

خنده ملائکه 

- ملائکه به بعضی مردگان می خندند در روایت است وقتی تلقین به بعضی مردگان خوانده می شود و او را تکان می دهند و می گویند: “اِسمَع!اِفهَم!” خدا کند ما از این دسته نباشیم که ملائکه به ما بخندند. إن شاءالله تا زنده هستیم، بشنویم و بفهمیم. یک جای… بیشتر »

کیسه سوراخ

وضو می گیری اما در همین حال اسراف می کنی، نماز میخوانی اما با برادرت قطع ارتباط می کنی، روزه میگیری اما غیبت هم می کنی، صدقه میدهی اما منت می گذاری، بر پیامبر ص و آل او درود میفرستی اما بدخلقی میکنی، دست نگهدار ؛ ثواب هایت را در کیسه ی سوراخ نریز…… بیشتر »

ناله ی بنده گنهکار

یکی از داش مشتی ها چند سال پیش رفته بود مکه، رو به روی خانه خدا به خدا می گفت: “خدایا! ما در تهران نخود و لوبیا را با آشغال هایش می خریم، ما هم آشغال هستیم و به مکه آمده ایم، تو ما را همراه خوب ها بخر” خدا اینها را دوست دارد. خدا ناله ی بنده… بیشتر »

کلید رسیدن به مقامات معنوی

خاطره‌ای از آیت الله بهجت(ره) : بابا جان، جواب همان است!  کلید رسیدن به مقامات معنوی امام خمینی  آیت الله قاضی کوه عرفان  آیت الله بهجت   مرحوم آیت‌الله قاضی(ره) استاد آیت‌الله بهجت(ره) بودند و حضرت امام(ره) از ایشان به «کوه… بیشتر »

نام ها و القاب امام زمان (ع)که با «ت»شروع می شوند

نام ها و القابی که با «ت»شروع می شوند 1 - تالي [كتاب الله]: همتاي كتاب خدا 2- تاييد: نيرو بخشيدن 3- تقوي: پرهيزگاري 4- تقي: پرهيزگار، پرواپيشه 5- تلادالنعم: نعمتهاي ديرين و كهن 6- تمام: بي كاستي، تمام كننده خلافت الهي در زمين جامع مهدویّت بیشتر »

نام ها و القابی امام زمان (ع )که با «ت»شروع می شوند

نام ها و القابی که با «ت»شروع می شوند 1 - تالي [كتاب الله]: همتاي كتاب خدا 2- تاييد: نيرو بخشيدن 3- تقوي: پرهيزگاري 4- تقي: پرهيزگار، پرواپيشه 5- تلادالنعم: نعمتهاي ديرين و كهن 6- تمام: بي كاستي، تمام كننده خلافت الهي در زمين جامع مهدویّت بیشتر »

نام ها و القاب امام زمان(ع ) که با «پ»شروع می شوند

نام ها و القابی که با «پ»شروع می شوند 1 - پرويز: نامي براي حضرت مهدي عليه السلام جامع مهدویّت بیشتر »

نام ها و القاب امام زمان (ع ) که با «ب»شروع می شوند

نام ها و القابی که با «ب»شروع می شوند 1 - باب الله: در [رحمت] الهي 2- باسط: گسترنده 3- باطن: نهان 4- بدرالتمام: ماه شب چهارده 5- برهان الله: راهنماي الهي 6- بقيه الاخيار: يادگار خوبان 7- بقيه الانبياء: يادگار پيامبران 8- بقيه الله: يادگار خدا 9-… بیشتر »

نام ها و القاب امام زمان (ع) که با «آ - ا»شروع می شوند

نام ها و القابی که با «آ - ا»شروع می شوند 1- آمر: فرمانده 2- ابوالقاسم: كنيه اي براي حضرت مهدي عليه السلام 3- ابوصالح: كنيه اي براي حضرت مهدي عليه السلام، كه در هنگام فرياد خواهي بكار مي رود 4- ابوعبدالله: كنيه اي براي حضرت مهدي عليه السلام 5- احسان:… بیشتر »

ما غائبیم یا امام زمان علیه السلام

آنچه می‌خوانید قسمتی از سخنان مرجع عالیقدر؛ «حضرت آیت الله صافی گلپایگانی. مد‌ظله‌العالی» پیرامون بحث مهدویت است که اکنون در کتابی جمع آوری و با نام «مبانی معرفتی مهدویت» منتشر شده است. او غایب نیست، ما غایبیم تمام مشكلات ما ناشی از این است كه از امام… بیشتر »

بابا دلت پاک باشه

بعضی ها ميگن: ‌ بابا دلت پاک باشد! جواب از قرآن: آنکس که تو را خلق کرده است ، اگر فقط دل پاک کافی بود فقط میگفت آمنوا] در حالیکه گفته : [آمَنوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحات] یعنی هم دلت پاک باشد ، هم کارت درست باشد . اگر تخمه کدو را بشکنی و مغزش را بکاری سبز… بیشتر »

کوچک نشمارید

کوچک نشمارید… هیچ گناهی را کوچک نشمارید و به کوچکی آن نگاه نکنید. . نگاه کنید ببینید مخالفت چه کسی را کردید. شاید غضب خدا در همین گناه باشد. . از آن طرف، هیچ عبادتی را هم کوچک نشمارید، شاید که رضایت خدا در همین عبادت باشد. . دست کوری را می گیری و… بیشتر »

ثواب و ثواب دون

ایت الله مجتهدی از استادشان نقل میفرمایند : ما ثواب کم نداریم،ولی ثواب دون ما سوراخ است، یعنی چی؟ … یعنی فلان عمل خوب را انجام میدهیم، و به ما ثواب هم می دهند، ولی عمل حرام دیگری را انجام می دهیم، مثلاً غیبت می کنیم ،و ثواب ها هم می ریزد و از بین… بیشتر »

روزی و صلاح هر فرد

روزی و صلاح هر فرد ساعت ده صبح دکتر به همراه مأمور آشپزخانه وارد اتاق بیماران می شود. ده تخت هم داخل اتاق است، دکتر می گوید: « به این چلوکباب بدهید با کره، به تخت کناری غذا ندهید، به او سوپ بدهید و… » مریض ها همه یک جور به دکتر نگاه می کنند. . حتی… بیشتر »

قیامت

قیامت : یک بار حاج حسین خندق آبادی(رحمه الله) بالای منبر بودند و یک ساواکی، صحبتهای ایشان را ضبط کرده بود ایشان را دستگیر کردند و از ایشان اعتراف خواستند ایشان انکار کردند و گفتند من حرفی نزده ام آنها هم نوار صحبتهای ایشان را گذاشتند و چون گوش داد و… بیشتر »

اثر نصیحت 

اثر نصیحت به دو علت موعظه و پند و اندرز در مردم تاثیر نمیکند: یکی اینکه طرف مقابل زمینه پذیرش سخنان خوب ندارد مثال یزیدها و معاویه ها،اگر چه بزرگوارانی مثل امام حسین و یا امیر مومنان ع موعظه کنند اثر نمیکند دوم اینکه گوینده موعظه خود اهل عمل نیست.هنوز… بیشتر »

محاسبه راه غلبه بر نفس

محاسبه راه غلبه بر نفس، محاسبه است، بعضي اولياي خدا يك دفتري همراه خود داشتند و هر كاري كه مي‌كردند مي‌نوشتند، در آخر روز هم نشسته و حساب كارهاي خود را مي‌كردند كه ما در اين روز چه كرديم، . . چه مقدار اطاعت خداوند متعال را نموديم، چه مقدار سرپيچي و… بیشتر »

تقوا یعنی...

تقوا یعنی اگر یک هفته مخفیانه از همه کارهای ما فیلم گرفتند و گفتند اعمال هفته گذشتت در تلویزیون پخش شده،ناراحت نشویم آیت الله مجتهدی  بیشتر »

مرنج و مرنجان

مرنج و مرنجان آقای آخوند از آقای نخودکی خواست که او را موعظه کند. آقای نخودکی گفت: مــــــــرنــــــــــج و مـــــــــرنجـــــــان . آقای آخوند گفت: مرنجان را فهمیدم؛ یعنی کسی را اذیت نکنم. ولی مرنج یعنی چی؟ چطور می توانم ناراحت نشوم؟ مثلا وقتی بفهمم… بیشتر »

دو چیز است که گناهان را نابود می کند

دو چیز است که گناهان را نابود می کند 1.مرض؛ امیر المؤمنین(ع) به یکی از اصحابشان که مریض شده بود مؤعظه کردند و فرمودند: «خدا بیماری تو را وسیله کاستن گناهانت قرار داده است.» آدم که تب می‌کند کفاره گناهنش است. ناراحت نشید از این که مریض شدید، شکوه نکنید،… بیشتر »

"هر کسی نمی‌تواند نماز شب بخواند"

“هر کسی نمی‌تواند نماز شب بخواند” خیلی‌ها دلشان می‌خواهد نماز شب بخوانند، اما موفق نمی‌شوند. کسی آمد خدمت امام صادق(علیه السلام): عرض کرد هر شب می‌خواهم نماز شب بخوانم موفق نمی‌شوم، حضرت فرمودند: «قیّدتک ذنوبک» گناه زنجیرت کرده، قیدت… بیشتر »

راضی به رضایت خداوند

اگر مي خواهيد از ناحيه دعا به جايي برسيد، زبان حالتان اين باشد: تسليم خدا هستيم، هر چه بخواهد بكند، بنا داريم عمل به وظيفه بندگي كنيم بیشتر »

استغاثه به امام عصر عج

ما در دریای زندگی در معرض غرق شدن هستیم؛ دستگیری ولیّ خدا لازم است تا سالم به مقصد برسیم. باید به ولیّ عصر (عج) استغاثه کنیم که مسیر را روشن سازد و ما را تا مقصد، همراه خود ببرد. . بیشتر »

ترک گناه

بزرگان براي اسلام زحمت زيادي كشيدند ولي هر كدام از يك راه افراد را به سوي خدا مي برند ولي من راهم اين است كه دستور العمل فقط در يك چيز جمع شده، در يك كلمه ي خيلي كوچك-خيلي كوچك و آن “ترك گناه” است. ولي فكر نكن ترك گناه چيز ساده اي است، گاهي… بیشتر »

رجوع به خداوند

آيت الله بهجت(رحمة الله عليه) آیا خوب است به ذاتی که موت و حیات و مرض و صحّت و غنا و فقر به دست او است، مراجعه کنیم و رابطه‌ی دوستی داشته باشیم، یا کسی که خود محتاج و ناتوان و بیچاره است؟! بیشتر »

شهادت اعضا

ايت الله بهجت( رحمة الله عليه) ما را شناخته اند، اعمال ما محفوظ است، و عکسبرداری شده است… آیا شهادت دست و پا و دیگر اعضا و جوارح شوخی است؟! بیشتر »

علم و عمل یکی باشد

علم و عمل یکی باشد نیتتان این باشد که علمتان با عملتان هماهنگ باشد و علم و عمل از همدیگر جلو یا عقب نیفتند. اکثر بدبختی ما همین است که علممان با عملان هماهنگ نیست. بعضی علمشان از عملشان عقب تر است ، بعضی جلوتر ، و به هر حال علم و عمل آنها با هم… بیشتر »

امروز فکر

سوْال از محضر آيت الله بهجت(رحمة الله عليه) سؤال: چه کنیم تمرکز فکر پیدا کنیم؟ جواب: اذکاری که برای جمع کردن فکر مؤثر است، مثل: (لا إله إلاّ الله) را زیاد بگویید. بیشتر »

مهربانی خداوند

با تمام وجود گناه کردیم،نه نعمتهایش را از ما گرفت و نه گناهانمان را فاش کرد.. اگر بندگی اش را میکردیم چه میکرد..!؟ بیشتر »

ازدیاد محبت به خداوند

شخصی نامه ای به محضر آیة الله بهجت(ره) نوشتند از ایشان تقاضاکردند که بیان فرمایند برای ازدیاد محبت به حضرت حق تعالی و ولی عصر (عج) چه بکنیم؟ در جواب مرقوم فرمودند: گناه نکنید و نماز اول وقت بخوانید بیشتر »

لذت در نماز

احساس لذت در نماز ، یک سری مقدمات خارج از نماز دارد و یک سری مقدمات در خود نماز ، آنچه پیش از نماز و در خارج از نماز باید مورد ملاحظه باشد و عمل شود ، این است که انسان گناه نکند و قلب را سیاه و دل را تیره نکند و معصیت ،روح را مکدر می کند و نورانیت دل را… بیشتر »

از بین رفتن جمله گناهان

صلوات منهدم کننده ی گناهان است.این روایت در کتاب “جامع الاخبار” از رسول اکرم نقل شده است : 《من صلى على مرة،لم يبق له من ذنوبه ذرة》(هر کس یکبار بر من صلوات بفرستند،یک ذره از گناهانش باقی نمیماند. بیشتر »

احترام به امام خمینی ره

آیت الله حاج شیخ عباس قوچانی (ره) می فرمودند: « در نجف اشرف با مرحوم قاضی جلساتی داشتیم و غالباً افراد با هماهنگی وارد جلسه می شدند و همدیگر را هم می شناختیم.در یک جلسه ناگهان دیدم که سیّد جوانی وارد شد، مرحوم قاضی بحث را قطع کردند و احترام زیادی به این… بیشتر »

کریم النفس

با این همه فقر، ایشان بسیار کریم النفس است. آیت الله نجابت می گوید: « پول اگر دستش برسد مثل کبوتر بال دار می رود. حمام که می رود به جای دو یا چهار فلس، 150 فلس به حمامی می بخشد که 100 فلس آن خرج دو خانواده می شود. » خانه اش را که می خرند زیر آن طلا پیدا… بیشتر »

فقر و اوج توکل

خانه اش ساده و محقر است. کلاس ها همان جا برگزار می شود!« کف منزل خالی از هر فرشی است و تنها یک گلیم نایلونی خوشرنگ در آن انداخته شده که آن را هم عموی ایشان برای آقای قاضی فرستاده است و چون می دانسته که او از مناعت طبعی که دارد هدیه قبول نمی کند گفته است… بیشتر »

منش عرفانی

روش عرفانی او بر تزهد منفی و دنیا گریزی نیست. او جامعیتی می طلبد که آدمی هم در جمع زندگی کند و هم خلوت خوش خویش را داشته باشد. و هنر این است که انسان بتواند همه چیز را با هم جمع کند و دیندار باشد. سید محمد حسن قاضی نقل می کند:روش آقای قاضی برخلاف استاد… بیشتر »

سکوت و کتوم بودن 

او دائم السکوت است و بعضی وقت ها از جواب دادن طفره می رود. شاگردانش می گویند حتی گاهی به نظرمان می آمد ایشان نصف حرف ها را نمی زنند که مبادا حمل بر غلوّ و اغراق شود. آیت الله سید عباس کاشانی نقل کردند که ایشان به ارادتمندانشان می فرمودند: « بینی و بین… بیشتر »

شهرت گریزی

به شاگردان که درباره استادانشان از ایشان سؤال می کنند با تندی می گوید: « برای من سلسله درست نکنید. » و در یکی از جلساتش یکی از حاضران را کنار می کشد و در حالی که اشک از چشمانش سرازیر می شود می گوید: « فلانی شنیده ام نام مرا در منبر می بری، اگر به حلال و… بیشتر »

عدالت و انصاف آیت الله قاضی

آن گاه که به مغازه می رود تا کاهو یا میوه بخرد از کاهوهای پلاسیده برمی دارد و میوه های لک دار را انتخاب می کند. یکی از اعلام نجف نقل می کرد:« من یک روز به دکان سبزی فروشی رفته بودم دیدم مرحوم قاضی خم شده و مشغول کاهو سواکردن است و به عکس معمول، کاهوهای… بیشتر »

حق رفاقت

آیت الله محسنی ملایری ( متوفی 1416ق ) نقل می کرد:« مرحوم پدرم آیت الله میرزا ابوالقاسم ملایری با مرحوم آیت الله میرزا علی آقای قاضی ملازم بود و وقتی به نجف رفته بودم مرحوم آقای قاضی فرمودند: « پدر شما به ما خیلی نزدیک بود، ما برای همدیگر غذا می بردیم و… بیشتر »

ادب و احترام آیت الله قاضی

هیچ گاه در صدر مجلس نمی نشست و با شاگردانش هم که بیرون می رفت جلو راه نمی رفت، و آن گاه که در منزل، شاگردان و مهمانان سراغشان می آمدند برای همه به احترام می ایستاد. آیت الله سید عباس کاشانی در این باره می فرماید: من آن موقع سن کمی داشتم، ولی ایشان اهل… بیشتر »

نشانه تواضع

از دیگر نشانه های تواضع و فروتنی مرحوم قاضی قضیه اقتدای ایشان به شاگرد خود یعنی آیت الله بهجت(حفظه الله) می باشد که آقازاده مرحوم آیت الله آقا ضیاء الدین آملی این جریان را این گونه نقل کردند: « روزی من و پدرم به محضر آیت الله العظمی بهجت رسیدیم و جمعی… بیشتر »

چند توصیه از آیت الله قاضی

آقای سید محمد حسن قاضی می فرمایند : ” چند سفارش ایشان عبارت است از : اول روخوانی قرآن . می فرمودند قرآن را خوب و صحیح بخوانید . توصیه دیگر ایشان راجع به دوره تاریخ اسلام بود . می فرمودند یک دوره تاریخ اسلام را از ولادت حضرت پیغمبر(ص) تا ۲۵۵ ه.ق یا… بیشتر »

کلید سعادت دنیا و آخرت

سید علی آقا قاضی در یکی دیگر از نامه هایش چنین می نگارد: بسم الله الرحمن الرحیم، بعد حمدالله جل شأنه و الصلاة والسلام علی رسوله و آله؛ حضرت آقا! تمام این خرابی ها که از جمله است وسواس و عدم طمأنینه، از غفلت است؛ و غفلت کمتر مرتبه اش، غفلت از اوامر الهیه… بیشتر »

عمل به دانسته ها

برو آنچه از نیکی که می دانی درست عمل کن؛ در نهایت دقت و سعی، بدان که تو عارف خواهی بود. بیشتر »

مدد از روح بزرگان

آقای قاضی(ره) به همه توصیه می کردند که: اگر قبری از امام زادگان یا علما و بزرگان در اطرافتان یا شهرتان است حتماً بروید. بیشتر »

تقویت حافظه

آن مرحوم برای تقویت حافظه، خواندن آیت الکرسی و معوذتین (دو سوره مبارکه ناس و فلق) را سفارش می فرمودند. بیشتر »

توبه و استغفار 

آقای سید محمد حسن قاضی می فرمایند: ایشان خصوصاً سفارش می کردند که دعای کمیل را در شب های جمعه بخوانید و خواندن زیارت جامعه (در اواخر مفاتیح الجنان مذکور است) را در روزهای جمعه تأکید داشتند. بیشتر »

دعای کمیل و زیارت جامعه کبیره

آقای سید محمد حسن قاضی می فرمایند: ایشان خصوصاً سفارش می کردند که دعای کمیل را در شب های جمعه بخوانید و خواندن زیارت جامعه (در اواخر مفاتیح الجنان مذکور است) را در روزهای جمعه تأکید داشتند. بیشتر »

حدیث عنوان بصری

آیت الله سید محمد حسین حسینی تهرانی در کتاب روح مجرد می فرمایند: آقای قاضی برای گذشتن از نفس اماره و خواهش های مادی و طبعی و شهوی و غضبی که غالباً از کینه و حرص و شهوت و غضب و زیاده روی در تلذذات بر می خیزد، روایت عنوان بصری را دستور می دادند به شاگردان… بیشتر »

زیارت برادران مومن

زیاد به زیارت و دیدار برادران نیک سیرت بروید، چرا که آنها برادران شما در پیمودن راه و رفیق در مشکلات هستند. بیشتر »

رفتم به مساجد 

زیارت مشهد اعظم برای کسی که مجاور آنجاست در هر روز، و رفتن به مساجد معظمه در حد امکان و همین طور سایر مساجد، همانا مؤمن در مسجد مانند ماهی در آب است! بیشتر »

حق الناس

آیت الله نجابت نقل می کند: وقتی که بنده مشرف شدم خدمت ایشان فرمودند: هر حقی که هر کس بر گردن تو دارد باید ادا کنی. خدمت ایشان عرض کردم: مدتی قبل در بین شاگردهایم که نزد بنده درس طلبگی می خواندند، یکی خوب درس نمی خواند. بنده ایشان را تنبیه کردم. اذن از… بیشتر »

رفع ناراحتی روحی

آن مرحوم در هنگام اضطراب و ناراحتی های روحی، خواندن این کلمات را سفارش می کردند: لا اله الا الله وحده لا شریک له، له الحمد و له الملک و هو علی کل شیء قدیر، أعوذ بالله من همزات الشیاطین و أعوذ بک ربی من أن یحضرون إن الله هوالسمیع العلیم: هیچ معبودی جز… بیشتر »

دل هیچ کس را نرنجانید

دیگر آن که، گر چه این حرفها آهن سرد کوبیدن است، ولی بنده لازم است بگویم اطاعت والدین، حسن خلق، ملازمت صدق، موافقت ظاهر با باطن و ترک خدعه و حیله و تقدم در سلام و نیکویی کردن با هر برّ و فاجر، مگر در جایی که خدا نهی کرده. الله الله الله که دل هیچ کس را… بیشتر »

دعا برای فرج امام زمان علیه السلام

از آن چیزها که بسیار لازم و با اهمیت است دعا برای فرج حضرت حجت صلوات الله علیه در قنوت نماز وتر است بلکه در هر روز و در همه دعاها. بیشتر »

توسل به حضرت سید الشهدا علیه السلام

محال است انسانی به جز از راه سیدالشهدا علیه السلام به مقام توحید برسد.سریان فیوضات و خیرات از مسیر حضرت سیدالشهدا علیه السلام است و پیشکار این فضیلت هم حضرت قمر بنی هاشم ابالفضل العباس علیه السلام است. بیشتر »

توسل به ائمه اطهار علیه السلام

آیت الله سید علی آقا قاضی در یکی از نامه هایش چنین مرقوم فرمودند: …. و تمام طرق …. توسل به ائمه أطهار(ع) و توجه تام به مبدأ است. چونکه صد آمد، نود هم پیش ما است. با دراویش و طریق آنها کاری نداریم. طریقه، طریقه علما و فقها است، با صدق و صفا. بیشتر »

نماز شب

اما نماز شب پس هیچ چاره و گریزی برای مؤمنین از آن نیست، و تعجب از کسی است که می خواهد به کمال دست یابد و در حالی که برای نماز شب قیام نمی کند و ما نشنیدیم که احدی بتواند به آن مقامات دست یابد مگر به وسیله نماز شب. علامه طباطبایی می فرمودند: چون در نجف… بیشتر »

هیچ گاه از قرآن جدا نشو

آیت الله نجابت می فرمودند: آیت الله میرزا علی قاضی به مرحوم آیت الله شیخ علی محمد بروجردی (از شاگردان برجسته آقای قاضی) فرموده بودند که: هیچ گاه از قرآن جدا مشو و ایشان تا آخر عمر بر این سفارش آقای قاضی وفادار و پایبند بود. هر وقت از کارهای ضروری و… بیشتر »

دعا در قنوت نماز از آیت الله قاضی

آقای قاضی به شاگردان خود دستور می دادند این دعا را در قنوت نماز هایشان بخوانند: اَللّهُمَّ ارْزُقُنی حُبَّکَ وَ حُبَّ ما تُحِبُّه، وَ حُبَّ مَن یُحِبُّک، وَالْعَمَلَ الَْذی یُبَلِْغُنی إلی حُبِّک وَاجْعَلْ حُبَّکَ اَحَبَّ الْاَشْیاءِ إلَیَّ یعنی خداوندا… بیشتر »

نمازهایتان را در بهترین و با فضیلت ترین اوقات آنها به جا بیاورید 

شما را سفارش می کنم به اینکه نمازهایتان را در بهترین و با فضیلت ترین اوقات آنها به جا بیاورید و آن نمازها با نوافل، 51 رکعت است؛ پس اگر نتوانستید، 44 رکعت بخوانید و اگر مشغله های دنیوی نگذاشت آنها را به جا آورید، حداقل نماز توابین را بخوانید [نماز اهل… بیشتر »

مرگ

اغلب مردم در حين مرگ يا پس از آن اقرار مي كنند كه :‹‹صدق الله و رسوله و…؛كه فايده ندارد ، بلكه بايد پيش از موت و هنگام حيات اقرا داشت. بیشتر »

مرگ

اغلب مردم در حين مرگ يا پس از آن اقرار مي كنند كه :‹‹صدق الله و رسوله و…؛كه فايده ندارد ، بلكه بايد پيش از موت و هنگام حيات اقرا داشت. بیشتر »

روزی انسان

غصه روزي را نخوريد . من نصيحتي مي كنم كه شما خدا را فراموش نكنيد ؛ زيرا خداوند سهم هر كسي را نوشته است . بیشتر »

احسان به خلق

من با خدا متعال انسي داشتم ، التماس كردم كه سر خلقت را به من بفرمايد . خطاب آمد :احسان ،احسان به خلق . آن مسأ له اي كه انسان را بعد از فرائض به حالت بندگي خداوند تبارك و تعالي مي رساند، احسان به خلق است. بیشتر »

بدبخت ترین شخص

بدبخت ترين شخص ، كسي است كه دچار بليه اي شود و در آن واقعه و حادثه ،از حق غافل گردد. بیشتر »

بوسیدن سادات

بارها ديده شده است كه خود شيخ در ميان جمع ، دست و پاي سادات را مي بوسد. بیشتر »

نفس اماره

نفس اماره را مهار بزنيد و با آن مخالفت كنيد . بیشتر »

یک دعا

خدايا ! اين دروغگو را درست كن و اين قراضه را جا بيندازو به من توفيق بندگي بده ، تا عبادتهاي تو زمين نماند و زحمتهاي تو هدر نرود . بیشتر »

روزی حلال و حرام

تاثير روزي حلال و حرام آن قدر زياد است كه ممكن است حلال زاده بخورد و مثل حرام زاده شود ، ويا حرام زاده بخوردو مثل حلال زاده شود. بیشتر »

مکاشفه

در مكاشفات يقين نداشته باشيد و هيچ وقت بر مكاشفه تكيه نكنيد ، هميشه بايد رفتار و گفتار امامان را الگو قرار دهيد . بیشتر »

آدم شدن

قاشق براي غذا خوردن است و فنجان براي چاي نوشيدن … انسان هم تنها براي آدم شدن خوب است. بیشتر »

جای خداوند

اگر چشم برای خدا کار کند(عین اللّه) و اگر گوش برای خدا کار کند می شود(اذن اللّه) و اگر دست برای خدا کار کند می شود(ید اللّه) تا می رسد به قلب انسان که جای خداست. بیشتر »

نفس انسان و شناخت خداوند

وقتی خدا را شناختی،هر چه می کنی باید خالصانه و عاشقانه باشد.حتی کمال خود را هم در نظر نگیر.نفس بسیار زیرک و پیچیده است و دست بردار نیست.به هر نحو شده میخواهد خود را وادار کند… بیشتر »

اذن دخول

فردي مي گويد :سالي به نجف اشرف رفته بودم . روزسوم اقامت در نجف براي داخل شدن به حرم مطهر حضرت علي (عليه السلام ) خواستم كفشهايم را به كفشداري بدهم قبول نكرد . عصر آن روز رفتم ،باز هم نپذيرفت . صبح و عصر روز بعد هم چنين شد . به يكي از دوستان گفتم ،او هم… بیشتر »
1 2